Nieruchomości mieszane
Systemem gospodarowania odpadami w mieście Darłowo objęte są nieruchomości w części zamieszkałe oraz w części niezamieszkałe, tzw. „mieszane”, np. budynki wielolokalowe, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, w których prowadzona jest działalność gospodarcza.
Ustalenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – metody oraz stawki
a) zamieszkałe przez cały rok, a jednocześnie świadczące usługi hotelarskie sezonowo – opłatę stanowi:
iloczyn średniomiesięcznego zużycia wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty
- średniomiesięczne zużycie wody za poprzedni rok kalendarzowy obliczony za okres od stycznia do grudnia.
b) zamieszkałe przez cały rok, a jednocześnie na których prowadzona jest działalność inna niż o charakterze hotelarskim – opłatę stanowi suma opłat:
za nieruchomość zamieszkałą (patrz nieruchomości zamieszkałe) + za działalność od pojemników (patrz nieruchomości niezamieszkałe)
Do określenia ilości zużytej wody przyjmuje się 3m3/miesiąc/osobę lub na miejsce noclegowe w przypadku:
- nowych nieruchomości, braku opomiarowania zużycia wody, gdy woda dostarczana jest z własnych studni,
- nabycia własności nieruchomości lub nabycia prawa do władania nieruchomością, podłączenia do sieci wodociągowej, zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca, przez okres do zakończenia pierwszego pełnego roku kalendarzowego zamieszkiwania na nieruchomości,
- nieruchomości, która czasowo, powyżej 6 miesięcy następujących po sobie, nie była zgłoszona jako nieruchomość zamieszkała, do zakończenia pełnego roku kalendarzowego (od stycznia do grudnia) zamieszkiwania na nieruchomości,
- w przypadku nieruchomości mieszanej, gdzie zużycie wody wykorzystywane jest na nieruchomości w części zamieszkałej oraz części niezamieszkałej,
Dopuszcza się możliwość odliczenia od zużycia wody na głównym wodomierzu z danej nieruchomości ilości wody, do zużycia której doszło w następstwie awarii instalacji wodno-kanalizacyjnej, gdy zostaną jednocześnie spełnione dwa warunki:
- awaria instalacji wodno-kanalizacyjnej zostanie zgłoszona, udokumentowana przez właściciela nieruchomości i potwierdzona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o. w Darłowie,
- właściciel nieruchomości złoży wniosek z udokumentowaną awarią do burmistrza z prośbą o uwzględnienie awarii.
Do ilości zużytej wody dla obliczenia wysokości opłaty nie wlicza się:
- ilości bezpowrotnie zużytej wody, tj. takiej, z której nie powstają ścieki; przy czym ilość wody zużytej bezpowrotnie ustalana jest na podstawie dodatkowego zainstalowanego i legalizowanego wodomierza a właściciel nieruchomości ma zawartą pisemną umowę na dostawę wody bezpowrotnie zużytej,
- ilości zużytej wody wykorzystanej na potrzeby napełnienia basenu kąpielowego znajdującego się na tej nieruchomości, przy czym ilość wody ustalana jest na podstawie dodatkowego zainstalowanego i legalizowanego wodomierza a właściciel nieruchomości ma zawartą pisemną umowę na dostawę wody.
Termin płatności, nr konta
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać: za styczeń z dołu – do 15-go lutego, za luty z góry – do 15-go lutego oraz w pozostałych miesiącach z góry do 15-go dnia każdego miesiąca.
Opłatę uiszcza się na indywidulany nr konta bankowego (znajdujący się na Informacji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) lub w kasie Urzędu Miejskiego w Darłowie.
UWAGA!!!
Jeżeli właściciel nieruchomości nie dopełnił obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny ustala się podwyższoną stawkę w wysokości dwukrotnie wyższej niż stawka podstawowa.