Metody i stawki opłat na 2024 rok
Worki wraz z etykietami należy pobierać w MPGK Sp. z o.o. Darłowo (ul. I-go Maja 1, pok. nr 9) w godzinach od 7:00 do 15:00 od poniedziałku do piątku.
Dla właścicieli nieruchomości, w których prowadzona jest DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA worki wydawane są na okres jednego kwartału. Prosimy odbierać je na bieżąco, najlepiej na początku kwartału, ponieważ nie ma możliwości odbioru worków za miniony okres.
Aktualne stawki i metody opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi :
Nieruchomości zamieszkałe – metoda „od wody”.
- 11,00 zł miesięcznie za 1 m3 zużytej wody (średniomiesięczne zużycie wody za poprzedni rok kalendarzowy obliczany jest za okres od stycznia do grudnia),
- jeżeli właściciel nieruchomości nie dopełnił obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny ustala się podwyższoną stawkę w wysokości dwukrotnie wyższej niż stawka podstawowa,
- zwalnia się z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostownikach przydomowych w wysokości 0,80 zł miesięcznie za 1 m3 zużytej wody;
- w przypadku gospodarstw domowych opłata miesięczna wyliczana na podstawie stawki, o której mowa powyżej, nie może wynosić więcej niż 7,8% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem (obecnie maksymalna miesięczna kwota dla gospodarstwa domowego nie może być większa niż 175,48 zł).
W przypadku: nowych nieruchomości, braku opomiarowania zużycia wody, gdy woda dostarczana jest z własnych studni, zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca itp. do określenia ilości zużytej wody przyjmuje się 3m3/miesiąc/osobę.
W przypadku awarii instalacji wodno-kanalizacyjnej dopuszcza się możliwość odliczenia ilości zużytej wody na głównym wodomierzu jeżeli awaria zostanie zgłoszona, udokumentowana przez właściciela nieruchomości i potwierdzona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o. w Darłowie oraz właściciel nieruchomości złoży wniosek z udokumentowaną awarią do burmistrza z prośbą o uwzględnienie awarii.
Do ilości zużytej wody dla obliczenia wysokości opłaty nie wlicza się ilości bezpowrotnie zużytej wody (nie powstają ścieki) oraz ilości zużytej wody wykorzystanej na potrzeby napełnienia basenu kąpielowego znajdującego się na tej nieruchomości przy czym ilość wody zużytej bezpowrotnie ustalana jest na podstawie dodatkowego zainstalowanego i legalizowanego wodomierza, a właściciel nieruchomości ma zawartą pisemną umowę na dostawę wody bezpowrotnie zużytej.
Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na której świadczone są usługi hotelarskie (hotele, pensjonaty, domki letniskowe, pola namiotowe, kempingi itp.) - metoda „od wody".
- 11,00 zł miesięcznie za 1 m3 zużytej wody (średniomiesięczne zużycie wody za poprzedni rok kalendarzowy obliczany jest za okres od stycznia do grudnia);
- jeżeli właściciel nieruchomości nie dopełnił obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny ustala się podwyższoną stawkę w wysokości dwukrotnie wyższej niż stawka podstawowa;
Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, inne niż nieruchomości na których świadczone są usługi hotelarskie (restauracje, sklepy, biura, szkoły, zakłady przemysłowe itp.) - metoda „od pojemnika".
Stawki opłat za pojemniki (usługa odbioru jednego pojemnika) x częstotliwość odbioru:
- o pojemności 60 l – 12,45 zł;
- o pojemności 120 l – 24,90 zł;
- o pojemności 240 l – 49,80 zł;
- o pojemności 1100 l – 228,00 zł;
Jeżeli właściciel nieruchomości nie dopełnił obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny ustala się podwyższoną stawkę w wysokości dwukrotnie wyższej niż stawka podstawowa.
CZĘSTOTLIWOŚĆ |
||||
Nieruchomość |
zmieszane |
segregacja |
||
okres |
I - VI |
VII - VIII |
I - VI |
VII - VIII |
IX - XII |
IX - XII |
|||
gastronomia |
1 x w tygodniu |
1 x w tyg. |
1 x na 2 tygodnie |
1 x w tyg. |
hotelarstwo |
||||
inne |
1 x w tygodniu lub 1 x na 2 tygodnie |
1 x na 2 tygodnie lub 1 x w miesiącu |
Nieruchomości „mieszane”, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat obliczonych dla części zamieszkałej i niezamieszkałej (z podziałem na specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej, która będzie rozliczna „systemem wodnym” lub „od pojemnika”.
System gospodarowania odpadami na terenie miasta Darłowo nie obejmuje: domków letniskowych i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, ulic, placów, cmentarzy, ogólnodostępnych terenów zielonych oraz ogrodów działkowych. Właściciele tych nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych bezpośrednio z firmą świadczącą takie usługi.
Termin płatności, nr konta
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać:
za styczeń z dołu –do 15-go lutego, za luty z góry– do 15-go lutego oraz w pozostałych miesiącach z góry do 15-go dnia każdego miesiąca.
Opłatę uiszcza się na indywidulany nr konta bankowego (znajdujący się na Informacji
o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) lub w kasie Urzędu Miejskiego w Darłowie.